Koncem srpna bude v kalifornském Monterey dražit aukční síň RM Sotheby`s Shelby Cobru 260 s výrobním číslem CSX 2000. Je to první vyrobená Shelby Cobra, kterou od počátku vlastnil sám Carroll Shelby. Vůz do aukce nabídla společnost Carroll Hall Shelby Trust.
Tahle Cobra je opravdu ikonická. Postavil ji Carroll Shelby a nikdy ji neprodal. Automobil vznikl v roce 1962 v malé garáži v Santa Fe Springs v Kalifornii, když Shelby namontoval nový lehký točivý vidlicový osmiválec Ford do upraveného podvozku anglického sporťáku AC Ace.
Označení Cobra 260 značí objem motoru v kubických palcích, po našem je to 4261 cm³. Rozvod byl OHV, směs připravoval jeden čtyřkomorový karburátor, manuální převodovka byla čtyřrychlostní, brzdy kotoučové, příčná listová péra, rozvor náprav byl 2286 mm.
Zajímavý je už vznik tohoto vozu. Když v roce 1961 hledal závodník Carroll Shelby vhodný vůz pro závody, zaujaly ho dvě věci: britský roadster AC Ace a nový lehký Fordův V8, tzv. small-block. A tak v zářé 1961 napsal do Anglie, zda by mu neupravili AC Ace pro montáž tohoto motoru. A v Anglii souhlasili. Vypůjčili si 4.2litrový motor V8 od Forda GB a auto postavili a vyzkoušeli. Potom z něj vymontovali motor a převodovku a zbytek poslali 2. února 1962 Shelbymu do Los Angeles. V dílně Dean Moon’s shop v Santa Fe Springs pak Shelbyho mechsnici během osmi hodin zamontovali do vozu vlastní Ford V8 s převodovkou a začalo se testovat.
Nejdražší Cobra se zatím prodala za cca 5,5 milionu dolarů, tahle pra-Cobra v původním stavu by se prý mohla prodat klidně i za 15 až 20 miliomů dolarů. Je to přehnaný odhad?
Classic Motor, foto Carin Schnabel, Bonhams