Zprávy

Bentley „Blue Train“ na Retromobilu

Své 85. narozeniny oslavil na pařížské výstavě Retromobile legendární 6,5litrový Bentley Speed Six s karosérií Gurnay Nutting z roku 1930. Tehdy se vsadil president Bentley Motors Woolf Barnato, že dojede z Cannnes do Londýna dříve než vlak Blue Train do Calais.

image

Sázka byla uzavřena v hotelu Carlton v Cannes mezi trojnásobným vítězem závodu 24 hodin Le Mans Barnatem a jeho přítelem golfistou Dalem Bournem. Expres Blue Train vyjížděl z Cannes v 17:54. Barnato dopil sklenici whisky a zajistil, aby zůstaly přes noc otevřené čerpací stanice v Aix-en-Provence a v Lyonu a v Auxerre na něho čekala cisterna s benzínem. Přestože měl defekt pneumatiky před Paříží, přijel do Boulogne s hodinovým náskokem.

image image

Druhý den dojel k nádraží Victoria v 15:30, čtyři minuty dříve než dorazil rychlík Blue Train do Calais. Barnato vyhrál sázku o 100 liber a své vítězství zapil v Konzervativním klubu na St. james Street v Londýně. Francouzský autoklub se mu snažil znechutit vítězství pokutou 200 liber za nepovolený závod na francouzském území. Barnato dosáhl průměrné rychlosti 69,89 km/h na standardních veřejných silnicích.

Bentley Speed Six se objevil v roce 1929 jako závodní verze modelu 6 ½ Litre z roku 1926. První vyrobený vůz startoval v Le Mans 1929 se startovním číslem 1 a zvítězil. Vítězství zopakoval o rok později. Celkem bylo v letech 1929 a 1930 vyrobeno 182 kusů Speed Six s různými typy a modely karosérií od různých karosářů. Podvozek HM 2855 dodala presidentu Bentley Motors Barnatovi karosárna Gurnay Nutting v květnu 1930. Barnato osobně objednal několik vozů tak, aby odpovídaly jeho požadavkům, všechny byly postavené na zakázku jako unikáty. Pikantní na věci je, že vlastně není jisté, zda jel tehdy Woolf Barnato právě s tímto vozem, v poslední době se ozývají hlasy, že se také mohlo jednat o jiný Speed Six s karosérií Mulliner Saloon, též ve vlastnictví Barnata. Pravdu už se asi nedozvíme, jisté ale je, že tento unikátní Speed Six je jedním z nejstylovějších a nejslavnějších vozů Bentley z tohoto období.

Bentley Speed Six Gurney Nutting
První imatrikulace: květen 1930
Motor: vodou chlazený řadový šestiválec 100 x 140 mm, 6597 cm³, komprese 5,3:1, výkon 183 k při 3500 ot/min. Čtyři ventily na válec, dvojité pružiny, litinový blok s nerezovými vložkami, dva svislé karburátory HVG5 SU, dvě svíčky na válec, magneto Bosch, cívka Delco-Remy
Převodovka čtyřrychlostní type C, řazení napravo
Podvozek: lisovaný rám z plechu 4,77 mm, 7 příček, poloeliptická pera, třecí tlumiče Bentley and Draper, mechanické brzdy s posilovačem Dewandre, vpředu Bentley-Perrot, bubny o průměru 40 cm, řízení šroubem a maticí, palivová nádrž 113,6 l, pneumatiky Dunlop 21 x 6,00, vzadu 21 x 7,00, drátová kola Rudge-Whitworth s centrální maticí
Rozměry: rozvor 356,87 cm, rozchod 142,2 cm, délka 474,9 cm, šířka 173,99 cm, světlost 18,4 cm, průměr otáčení 14,5 m
Výbava: přístroje Smith & Jaeger s bílými číslicemi na černém pozadí, světlomety Zeiss, elektrická výbava Bosch
Výkony: nejvyšší rychlost 148 až 161 km/h, spotřeba paliva 18,8 l/100 km
Cena podvozku bez karosérie: 1800 liber
Vyrobeno: 1 kus

Classic Motor, foto Bentley