Život s klasikou

Honda S800 oslaví abrahamoviny

Jsou to takové paradoxy – britské zastoupení Hondy si muselo koupit tenhle roztomilý kabriolet, aby mohlo při příštím Festivalu rychlosti v Goodwoodu oslavit 50 let od prodeje první dvoustopé Hondy ve Velké Británii. Pohledná Honda S800 si podmanila sportovní řidiče v Evropě svým vysokootáčkovým motorem.

s800_3_810

Když jsem se v roce 1968 jako čerstvý maturant poprvé dostal do Paříže, fascinovali mě (kromě četných Renaultů R8 Gordini) místní playboyové, kteří se po městě proháněli v nesmírně svižných malých sporťácích. Honda S800 byla nejen evropsky hezká, ale především měla úžasný motor: řadový čtyřválec DOHC vycházející z motocyklových motorů, dával z necelých osmi set kubíků 70 koní a točil až 10 000 otáček. Kdo z nás to dneska má?

s800_2_810s800_1_810

Ač vypadá na fotkách nová akvizice Hondy UK ve velmi dobrém stavu, podstoupí důkladnou renovaci u firmy Le Riche Automobile Restorers v Jersey. Renovace by měla být tak kvalitní, aby mohla Honda UK vůz půjčovat vybraným novinářům, ale zároveň si chce Honda dát pozor, aby S800 nebyla “přerenovována”. Prostě tam musí být trošičku vidět ten věk. Takový přístup je třeba ocenit, když i řada výrobců, zejména německých, často “renovuje” vozy do stavu, v jakém nebyly ani nové.

Honda S800 byla poprvé představena na salonu v Tokiu roku 1965, když nahradila úspěšnou šestistovku. S800 se vyráběla jako roadster a kupé a do května 1970 se celkem vyrobilo 11 536 kusů. V roce 1967 se tahle Honda objevila na trhu ve Velké Británii a byla levnější než třeba Mini Cooper nebo Triumph Spitfire.

Po skončení výroby museli fanoušci Hondy čekat na další roadster téměř 30 let, až do příchodu Hondy S2000 v roce 1999.

Petr Hájek, foto Honda