Krásnou krajinou nahoru na Grossglockner se občas vydávají veteráni s motocykly, ale závodní automobily tady nestartovaly od roku 1939, kdy se zde v režii nacistů jela Velká kopcová cena Německa (Großen Bergpreis von Deutschland). Tehdy tu dominovaly Mercedesy, letos se sem 19. září vrátily.
Samotná továrna vyslala do Rakouska několik vozů a za volant stříbrného šípu W125 posadila populárního Jochena Masse, který je největším expertem na řízení starých závoďáků. Stařičký veterán Hans Herrmann (84 let) se pro změnu posadil za volant Porsche 550 Spyder a vzpomínání na zlaté (pardon – stříbrné) časy mohlo začít.
Pořadatelé si nejprve museli poradit s 5cm čerstvého sněhu, který napadl v předvečer závodu. Na start se pak postavila na pětasedmdesát týmů a Velká cena Grossglockneru 2012 odstartovala. A byly tu pěkné kousky, nejen ten Mercedes W125, ale také Mercedes-Benz Rennsport S z roku 1927, kdy vyhrál zahajovací závody na Nürburgringu, nebo Maserati 6C 34, Alfa 6C, Alfa 8C, Alvis, Bugatti 35, Bentley, Lagonda, Atalanta a další. Bylo nejen na co se dívat, ale také (a to možná ještě víc) poslouchat. Takový koncert pro uši moc často nenavštívíte.
Trať na Grossglockner je náročná, není to jen tak nějaký závod do vrchu: na 13 kilometrech od startu k cíli na Fuscher Törl museli jezdci absolvovat 14 vlásenek a 92 zatáček. 600 koní kompresorem plněného osmiválce W 125 bylo jasně slyšet mnohem dřív než ho diváci zahlédli. Jochen Mass řídil automobil, s nímž tady před 73 lety vyhrál Hermann Lang, čistým stylem. Parádní trať, pochvaloval si. Diváky zajímalo, jaký nejvyšší převod použil: Čtyřku! zněla odpověď bývalého pilota formule 1, ale prý jen proto, aby se neurazila…
Čistým stylem starých mistrů vyvedl na kopec svého Porsche i Hans Herrmann, který závodil ve formuli 1 v týmu Mercedes s Fangiem a ještě v roce 1970 vyhrál s Porsche 917 čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans.
text: Classic Motor, foto: Mercedes, Artur Fenzlau, TMW, MK