Akce

Carrera Panamericana – 25. revival odstartuje v Mexiku

Závod, který se jezdil jen pět let na počátku 50. let, se stačil stát legendou, dal jméno modelům Porsche a proslavil i českého závodníka Jaroslava Juhana. Devatenáctého října odstartuje v mexickém Veracruz již 25. ročník revivalu.

První Panamericana se jela v květnu 1950 a vyhráli ji Hershel McGriff s Rayem Elliottem na Oldsmobilu. Druhý ročník už se stal kořistí Ferrari 212 Inter Vignale posádky Piero Taruffi, Luigi Chinetti, třetí ročník vyhráli Němci Kling a Klenk na Mercedesu 300 SL a roku 1953 zvítězil Juan Manuel Fangio na Lancii D24, Juhan s Porsche nedojel. O rok později ale už byl v cíli na čtvrtém místě, když jel v Porsche 550 Spyder sám, vyhrál Umberto Maglioli na Ferrari 375. Ze 150 startujících jich bylo klasifikováno jen 85. Pak ale přišla tragédie v Le Mans a další ročníky Panamericany už se nejely.

Klingův Mercedes v roce 1952 po srážce se supem. Přesto vyhráli

Studebaker Silvy a Chousala v roce 2006

Také Studebaker...

V roce 1988 ovšem Pedro Dávila a Eduardo de León Camargo závod oživili a od té doby se jezdí revival. Trať stále měří kolem tří tisíc km a jezdí se částečně po bývalé trase. Závodí se v deseti kategoriích podle věku, autenticity atd. Nejvíce jsou ve startovním poli zastoupeny americké cestovní vozy z 50. a 60. let. Přestože tu jezdí vozy jako Porsche 911 nebo Jaguar E, z posledních 19 ročníků revivalu vyhrál 17krát Studebaker, značka, která už neexistuje. Nejoblíbenějším vozem účastníků je totiž Studebaker Champion Regal Starliner z roku 1953 navržený Raymondem Loewym. Má mimo jiné výhodně aerodynamickou karosérii, což se hodí, protože na trati jsou úseky, kde se jezdí rychlostmi až 260 km/h. Přestože se jedná o vozy vzhledově z 50. let, skrývají většinou techniku moderních vozů z NASCAR, motory V8 mají přes 500 k. Jedná se tedy stále o nebezpečný závod, který nelze srovnávat např. s obnovenými jízdami Mille Miglia. Nejčastějším vítězem revivalu je Francouz Pierre de Thoisy, který se svým Studebakerem vyhrál už sedmkrát, v posledních letech ale vyhráli i známí skandinávští rallyoví veteráni Stig Blomqvist (2009) a Harri Rovanperá (2010), oba samozřejmě také na Studebakerech.
Také letošní ročník se jede na sedm etap, přibližně 3000 km, dlážděné silnice, některé rychlostní zkoušky na uzavřené trati.

text: Classic Motor, foto: DaimlerChryslerAG a ©D.R.